Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

19 October 2014

Wuduk & Sains

ALLAH SWT berfirman: “Wahai orang yang beriman! Apabila kamu hendak melaksanakan solat, basuhlah wajahmu dan tanganmu sampai ke siku dan sapulah kepalamu dan kedua kakimu sampai kedua buku lali. Jika kamu berjunub mandilah. Dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali kepada tempat berhadas atau menyentuh perempuan, maka jika kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah dengan debu yang baik (suci); usaplah wajahmu dan tanganmu dengan (debu) itu. ALLAH tidak ingin menyukarkanmu, tetapi  Dia hendak membersihkanmu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, agar kamu bersyukur.  (Surah Al-Maidah: 6)

ALLAH SWT mensyariatkan berwuduk bagi Muslimin ketika hendak melakukan solat bagi membersihkan. Di samping menjaga kesihatan melalui kebersihan secara lahiriah yang dilakukan paling tidak lima kali dalam sehari, wuduk juga membersihkan dari dosa dan kesalahan yang dilakukan anggota badan.

Abu Hurairah RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: "Apabila Mukmin berwuduk, kemudian dia membasuh wajahnya keluarlah daripada wajahnya bersama titisan air yang terakhir kesalahan dilakukan dengan pandangan kedua matanya. Apabila dia membasuh kedua tangannya keluarlah dari kedua tangannya bersama titisan air yang terakhir segala kesalahan yang dia lakukan dengan kedua tangannya. Dan apabila dia membasuh kedua kakinya maka akan keluar bersama titisan air yang terakhir segala kesalahan yang dia lakukan dengan kedua kakinya, sampai akhirnya dia akan keluar dalam keadaan bersih dari dosa." (Riwayat Muslim)


Rasulullah SAW  menjelaskan bekas berwuduk pun menjadi saksi bagi orang yang melakukannya dengan bersinarnya anggota badan yang dibasuh dan dicuci ketika berwuduk.

Daripada Abu Hurairah RA dia berkata: "Saya mendengar Nabi SAW  bersabda: "Sesungguhnya umatku akan dipanggil di hari kiamat dalam keadaan wajah, tangan dan kaki yang bercahaya karana bekas-bekas air wuduk mereka. Maka, barang siapa di antara kalian yang dapat menambahkan cahayanya maka hendaklah dia lakukan.” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Inilah yang seharusnya menjadi tujuan kita ketika berwuduk agar kita mendapatkan keampunan dan reda ALLAH sebagaimana yang diharapkan dalam setiap amal ibadah dilakukan.

Tetapi, itu tidak menutup  hikmah dan manfaat lain daripada wuduk sebagaimana ditegaskan dalam ayat di atas. ALLAH menyucikan dan membersihkan orang berwuduk secara lahiriah iaitu daripada aspek kesihatan.

Segala kegiatan dilakukan seorang yang berwuduk mulai dari membasuh kedua telapak tangan sehingga membasuh kaki bermanfaat bagi kesihatan badan.

Wuduk adalah ibadah yang sederhana, murah dan mudah, bahkan terkadang dianggap ringan, namun ia mengandungi hikmah luar biasa.

Wuduk menyimpan manfaat yang sangat besar. Ilmu pengetahuan moden khususnya dalam bidang kedoktoran mengkaji mengenainya lantas menemukan  banyaknya manfaat kesihatan yang diperoleh seorang yang sentiasa berwuduk.

Berkumur-kumur antara sunnah berwuduk. Ia membersihkan mulut daripada kuman yang ada dalam air liur,  gigi, lidah dan semua bahagian mulut sehingga dapat mencegah daripada penyakit gusi dan gigi. Juga dapat menguatkan otot mulut dan wajah serta mencegah terjadinya radang saluran pernafasan.

Memasukkan air ke dalam hidung lalu mengeluarkannya juga membersihkan hidung dari kuman yang ada dalamnya dan itu dapat mencegah daripada penyakit hidung dan alat pernafasan.

Membasuh muka dan tangan dapat memberikan kesegaran terhadap wajah dan kedua tangan dan membersihkannya daripada kuman dan debu.

Membasuh muka dan kedua tangan ini juga dapat menghilang peluh dari permukaan kulit dan membuka pori-pori kulit, juga dapat menghilangkan lemak dan minyak yang ada pada kulit wajah dan tangan  disebabkan kelenjar dalam kulit.

Semuanya itu memberikan pengaruh yang besar terhadap kesegaran dan kesihatan tubuh seseorang. Begitu juga dengan membasuh kedua kaki.

Dengan membasuh muka, kedua tangan dan kedua kaki ini juga melancarkan peredaran darah di sekitar anggota tubuh itu sehingga sangat berpengaruh kepada keadaan jiwa seorang mukmin yang menjadi lebih tenang dan jauh daripada reaksi dan emosi yang negatif.

Fakta perubatan menunjukkan peredaran darah di hujung kedua tangan dan kaki lebih lemah dibandingkan dengan bahagian tubuh lainnya kerana tempat yang jauh dari jantung.

Penelitian membuktikan membasuh dan mengurut kedua tangan dan kaki itu secara teratur memperkuat dan melancarkan peredaran darah sehingga menjadikan badan lebih semangat dan segar serta menguatkan pertahanan tubuh terhadap kuman penyakit.

Itulah hikmahnya kenapa ALLAH memerintahkan umat Islam untuk sentiasa bersuci kerana perbuatan berkenaan akan menyucikan mereka dan menyempurnakan nikmat-Nya dan bukan untuk menyusahkan atau menyulitkan mereka.

Firman-Nya: "ALLAH tidak ingin menyukarkanmu, tetapi  Dia hendak membersihkanmu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, agar kamu bersyukur."  (Surah Al-Maidah 6).


SITI ZURAIDAH ISMAIL

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog