Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

21 June 2013

Nak Tahu Jugak Feedback CIna Pasal Kisah Tan Sri Ni


Dalam sebuah majlis, seorang usahawan berbangsa Cina yang juga bergelar Tan Sri sedang ditemuramah oleh seorang wartawan. Duduk berdekatannya adalah 2 orang jurutera, anak beranak berketurunan India yang bekerja dengan syarikat Tan Sri tersebut.

Berikut adalah perbualan mereka,

Tan Sri: Kerajaan perlu bertindak adil dalam pengagihan kek ekonomi negara. Tidak boleh ada diskriminasi terhadap kaum bukan Melayu. Kontrak antara orang Melayu dan bukan Melayu mesti diberikan sama rata demi keadilan. Lagipun bangsa kami banyak menyumbang kepada kemajuan negara walaupun kami digelar sebagai kaum pendatang. Setelah bersusah payah semenjak sebelum merdeka, maka wajarkah kami dinafikan hak sebagai warganegara. Orang Melayu perlu lebih berkompromi dengan kaum lain untuk maju. Liberalisasi perlu dilaksanakan dengan meluas dalam semua sektor demi mencapai kesamarataan antara kaum.

Wartawan: Tan Sri, boleh saya tahu sudah berapa lama 2 orang jurutera ini bekerja dengan Tan Sri?

Tan Sri: Oh...sudah lama. Praba ni dah bekerja dengan saya hampir 30 tahun sejak syarikat ni ditubuhkan lagi. Malah anaknya pun sekarang bekerja dengan saya lebih 10 tahun. Mereka ini adalah pekerja saya yang paling berdedikasi dan banyak menyumbang kepada kemajuan syarikat.

Wartawan: Kalau begitu, apa kata Tan Sri berikan sebahagian saham syarikat ni kepada mereka berdua. Lagipun mereka sudah lama bekerja dengan Tan Sri, malah banyak menyumbang kepada syarikat sepertimana kata Tan Sri tadi.

Tan Sri: Eh..mana boleh! Ini syarikat saya. Lagipun saya dah bayar gaji yang mahal kepada mereka berdua dan saya tak pernah halang pun jika mereka nak kumpul harta. Mana boleh senang-senang saya nak bagi saham syarikat saya pada mereka.

Wartawan: Macam tu jugalah perasaan Melayu. Tanah ini asalnya milik orang Melayu. Milik raja-raja Melayu. Lepas tu orang bukan Melayu macam Tan Sri pulak nak mintak hak sama rata dengan alasan kerana telah banyak menyumbang. Tan Sri rasa wajar atau tidak permintaan tu?

Tan Sri: ............ ......... ......... ......... ........ (malu oooo...cakap x serupa bikin...modo punya olang...)

1 comment:

  1. Betul !
    Apa saya punya adalah saya punya.
    Apa anda punya , saya punya jugak.
    perpatah kaum ah beng , prakmatik dan praktikal.
    Dulu dia dapat kontrak,1991, pasang gas turbine fastrack kontrak di stesen janakuasa TNB.
    Dah untung billion semenjak itu kerana take or pay Kontrak ngan TNB.
    Dia balas balik kapada PM, kerajaan dan orang melayu dengan
    a.Konsert Pavorotti di Pangkor
    b.Ucapan nya -Tarik balik SEMUA subsidi kerajaan supaya kita jadi kompetive.
    c.Minta nak buat High speed railwa electrik sistem.
    d..minta dan dapat lesen 4 lesen telco....
    Masih tak cukup, nak menterkedarah lagi ....
    Tak pernah sekali pun aku dengar dia ada tolong Melayu
    arjuna waspada
    changkat lobak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog