Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

19 April 2013

Janji UMNO ni terlambat 45 Tahun + 2 Tahun Tiada Perhatian Lepas Bencana Tanah Mendap


Ini adalah banner janji UMNO yang baru terpasang di Kampung Baru sempena PRU13. Tapi tahukah bahawa beberapa lot tanah milik penduduk Kg Pindah di Kg Baru telah diguna pakai semenjak tahun 1968 oleh kerajaan UMNO/BN untuk membina palong bawah tanah. Oleh sebab adanya palong ini untuk sekian lama pemilik tanah tidak dapat membangunkan tanah mereka, keselamatan tidak terjamin, rumah rosak dan tidak satu sen pun pampasan yang diterima oleh pemilik tanah. 
Adakah ini adil? Beginikah layanan terhadap Melayu?   
Akhirnya palong pecah dan berlaku banjir dan tanah mendap yg hampir meragut nyawa. Tanah mendap berlaku hanya sekitar 2 kaki dari dinding rumah. Sekiranya tanah mendap berlaku dibawah rumah dan berlaku kemalangan nyawa, siapakah yang akan bertanggung jawab??

 
Bencana tanah jerlus pada April 2011 di Jalan Syed Mahadi akibat kerosakan palong bawah tanah yang tberumur 45 tahun yang telah terlalu usang dan tidak diselenggara.
  
Pembaikan yang hanya bersifat sementara 
Kampung Baru collapsed
Kejadian tanah mendap kali kedua di tempat yang sama pada Dis 2011

Selepas kejadian demi kejadian, siapakah yang tampil untuk membela mereka yang terlibat dengan bencana ini... kerosakan harta benda, kehilangan pendapat sudah melebihi 2 tahun!.. mana wakil rakyat ketika diperlukan.. mana wakil Kg Pindah.. mana wakil Kg Baru.. ??
Adakah wakil rakyat yang benar dapat menyelesaikan perkara ini, tuntutan ganti rugi, pampasan, kesulitan hidup harian, hak pembangunan dan sebagainya!!

Untuk cerita berkaitan:
http://wubra.blogspot.com/2013/01/pembongkaran-kerajaan-guna-tanah-rakyat.html
http://wubra.blogspot.com/2012/10/melayu-kg-baru-jadi-korban.html
http://wubra.blogspot.com/2012/08/notis-panas-dbkl-sempena-syawal.html
http://wubra.blogspot.com/2012/01/masaalah-tanah-jelus-kampung-baru.html
http://wubra.blogspot.com/2012/08/kejam-penduduk-melayu-kg-baru-terbiar.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog