Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

29 December 2013

Antara Sebab Islam Lemah

Suka atau tak suka, inilah yang sedang disajikan kepada kita sekarang. Boleh sajalah sembang besar tentang Islam, tentang hebatnya Islam, tetapi dari segi amalan di Malaysia, Islam kelihatan terlalu kuno, jumud dan primitif. 




Mari kita lihat beza amalan Islam dan Kristian yang menyaingi Islam di Malaysia. Kita harus juga bertanya, mengapa di Malaysia, agama Kristian lebih cepat berkembang berbanding agama Islam? KERANA:

1)Orang Islam menjual / memperdagangkan agamanya. Air jampi di jual, Jus Tok Guru kononnya telah di jampi, Minyak ubat urut Anugerah kononnya di bacakan ayat suci 30 juzuk di jual dgn harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya di beri PERCUMA

2) Ustaz ustaz mengajar agama demand / meminta bayaran tinggi. Mubaligh Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya.

3) Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat , orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu org dalam kesusahan (janda miskin, mangsa tanah runtuh)

4)Gereja boleh dimasuki pada bila bila masa. Tetapi masjid di kunci. (Tak bagi org masuk tidur kononnya)

5)Imam solat kerana waktu kerjanya (di bayar gaji). Paderi sukarela

6)Air zam zam di jual mahal. Tapi Kristian memberi Holly Water secara percuma

7)Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang. Tapi Kristian sibuk berdakwah


Petisyen Terhadap Pengkhianat


Pemimpin & Penjawat Awam Perlu Belajar Mendengar

Apa yang diperkatakan memang relevan dgn situasi hari ini. Rakyat bawahan dan pertengahan sangat2 terbeban dgn kehidupan harian. Kerajaan perlu mendengar terus dari mangsa dan bukan andaian2 dari kakitangan kerajaan atau dari perunding. 

27 December 2013

YB PAS Fitnah Perkasa

Sungguh memalukan apabila seorang yang bergelar YB menggunakan Facebook untuk menabur fitnah dan lebih malang lagi apabila YB tersebut pula adalah wakil dari PAS. 
Harapnya YB ni dapat insaf dengan perbuatan fitnah..

http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2013/12/yb-pas-menyebar-gambar-fitnah-perkasa.html

22 December 2013

Gaji Speaker Dewan Undangan Negeri Lebih Dari Gaji Perdana Menteri

Hebat.. di negeri pembangkang, gaji speaker dewan undangan negeri yang baru melebihi gaji perdana menteri Malaysia.. :-)

PBB Minta Kanak2 Filipina Jangan Putus Asa

22 Disember 2013Ban Ki-moonBan Ki-moon
TACLOBAN - FILIPINA. Setiausaha Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Jeneral Ban Ki-moon melawat pusat mangsa Taufan Haiyan di Filipina, semalam.

Beliau berjanji untuk mengumpulkan dana sekurang-kurangnya AS$800 juta (RM2.63 bilion) bagi membantu rantau itu kembali bangkit daripada kemusnahan akibat bencana alam bulan lalu itu seperti dipetik dari laporan AFP.

Kedatangan Ki-moon disambut nyanyian ‘Jingle Bells’ oleh kanak-kanak sekolah dan beliau kelihatan menepuk tangan serta memberitahu kepada kanak-kanak itu, "Tolong bertahan. Jangan putus asa. Kami datang untuk membantu".

Walaupun hanya melawat selama dua jam, Ki-moon adalah pemimpin dunia yang paling menonjol untuk melawat tanah kawasan bencana.

Taufan Haiyan mengorbankan sekurang-kurangnya 61,000 dan lebih 1,700 disenaraikan hilang.

Manakala taufan itu turut merosakkan lebih daripada satu juta unit rumah dan 27,000 orang dilaporkan cedera.

“Saya berdiri di sini dengan hati yang sangat berat dan sedih,” katanya kepada pemberita.

Beliau mendakwa apa yang dilihatnya adalah menjangkaui bayangannya.

Katanya lagi, PBB akan mencuba mendapatkan dana bantuan itu dalam tempoh 12 bulan dan menyediakan bantuan seperti makanan, air, tempat perlindungan dan kebersihan.

Menurut satu kenyataan PBB, sebanyak 30 peratus daripada dana itu iaitu AS$237 juta (RM779 juta) telah berjaya dikumpulkan.


http://www.sinarharian.com.my/pbb-minta-kanak-kanak-filipina-jangan-putus-asa-1.233085

15 December 2013

Kisah Kiblat Dalam Injil

Injil juga sudah ada menerangkan bahawa suatu masa akan datang kiblat akan berubah ke arah suatu lokasi yang lain dan bukan lagi di Bukit Gerizim atau pun Jurusalem (Masjidil Aqsa). Cuma pada zaman Rasullah lah diturunkan wahyu untuk menghalakan kiblat ke arah Kaabah, Masjidil Haram.

Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu, palingkanlah mukamu ke arah Masjid al Haram (tempat letaknya kaabah);dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. (al-Baqarah: 144).

Dibawah adalah kandungan Injil dari beberapa versi berlainan yg menceritakan akan berubah arah kiblat.


John 4:20-24

New International Version (NIV)
20 Our ancestors worshiped on this mountain, but you Jews claim that the place where we must worship is in Jerusalem.”
21 “Woman,” Jesus replied, “believe me, a time is coming when you will worship the Father neither on this mountain nor in Jerusalem. 22 You Samaritans worship what you do not know; we worship what we do know, for salvation is from the Jews. 23 Yet a time is coming and has now come when the true worshipers will worship the Father in the Spirit and in truth, for they are the kind of worshipers the Father seeks. 24 God is spirit, and his worshipers must worship in the Spirit and in truth.”

John 4:20-24

Holman Christian Standard Bible (HCSB)
20 Our fathers worshiped on this mountain,[a] yet you Jews say that the place to worship is in Jerusalem.”
21 Jesus told her, “Believe Me, woman, an hour is coming when you will worship the Father neither on this mountain nor in Jerusalem. 22 You Samaritans[b] worship what you do not know. We worship what we do know, because salvation is from the Jews. 23 But an hour is coming, and is now here, when the true worshipers will worship the Father in spirit and truth. Yes, the Father wants such people to worship Him. 24 God is spirit, and those who worship Him must worship in spirit and truth.”

Footnotes:

  1. John 4:20 Mount Gerizim, where there had been a Samaritan temple that rivaled Jerusalem’s
  2. John 4:22 Samaritans is implied since the Gk verb and pronoun are pl.

John 4:20-24

1599 Geneva Bible (GNV)
20 [a]Our fathers worshipped in this [b]mountain, and ye say, that in Jerusalem is the place where men ought to worship.
21 Jesus said unto her, Woman, believe me, the hour cometh, when ye shall neither in this mountain, nor at Jerusalem worship the Father.
22 Ye worship that which ye know not: we worship that which we know: for salvation is of the Jews.
23 But the hour cometh, and now is, when the true worshippers shall worship the Father in [c]Spirit and Truth: for the Father requireth even such to worship him.
24 God is a [d]Spirit, and they that worship him, must worship him in Spirit and Truth.

11 December 2013

Sejarah Perpindahan Kiblat Dari Masjidil Aqsa Ke Kaabah

PERISTIWA PERALIHAN QIBLAT( Al-Baqarah:142-152)

 

Peralihan qiblat telah berlaku sebanyak dua kali.

     1.    Peralihan dari Ka’abah ke Masjidil Aqsa
     2.    Peralihan semula dari Masjidil Aqsa ke Ka’abah.
Peristiwa ini berlaku pada zaman Madinah. Merujuk kepada Fi Zilalil Qur’an, menyatakan tiada riwayat yang qat’i mengenai peristiwa peralihan qiblat dari Ka’abah ke Masjidil Aqsa dan tiada satu ayat yang menerangkan sejarah peralihan ini secara terperinci.
Namun daripada riwayat-riwayat yang ada, dapatlah dibuat kesimpulan secara umum; selepas Hijrah kaum Muslimin mengarahkan qiblat mereka ke Baitul Maqdis dengan perintah Ilahi kepada Rasulullah saw. Perintah ini kuat dipercayai bukanlah perintah menerusi al-Qur’an. Kemudian ayat 144 dari surah al-Baqarah telah memansukhkan perintah ini.
Setengah riwayat menyatakan perubahan ini adalah hasil pujukan segolongan Kaum Yahudi kepada Rasulullah saw dengan alasan bahawa kota itu adalah suatu tanah suci yang telah disediakan oleh Allah bagi tempat kediaman para Rasul-Nya; “Maka jika engkau itu benar-benar seorang Rasul Tuhan, wahai Muhammad, hendaklah engkau berdiam di tanah suci itu, menurut jejak para Rasul Tuhan yang terdahulu daripada engkau.”
Sebelum kelahiran Rasulullah saw, nabi-nabi tinggal di rumah ibadat di Baitul-Maqdis.
Justeru itu, Rasulullah saw hanya menghadap mukanya ke Baitul-Maqdis ketika solat dengan keizinan Allah swt bebanding terus tinggal di sana.

Keadaan awal Madinah(Yastrib)
Sebelum kedatangan Rasulullah saw, Madinah dan penduduk di sekitarnya terutama dua kaum majoriti di situ iaitu kaum Aus dan kaum Khazraj menguasai perkampungan Madinah. Malangnya mereka  sering bertelingkah dan berperang antara satu sama. Ada riwayat menyatakan, walaupun pertelingkahan mereka berlangsung lebih kurang 120 tahun lamanya, namun tiada penyelesaian.
Kaum Yahudi pula terbahagi kepada tiga golongan iaitu Banu Quraidhah, Banu Nadhir dan Banu Qainuqa’. Walaupun pada peringkat awal mereka hanya menumpang di Madinah, oleh kerana kecerdikan dan kekayaan harta, mereka dapat mempengaruhi penduduk Madinah.

07 December 2013

Lori Buat DRIFT Paling Sempoi

Taknak komen apa2.. cuba tengok macam mana lori ni drift dengan sempoinya masuk terus dalam garaj.. hebat,, 

06 December 2013

Gardenia Syed Mokhtar Kasi Melayu Konfius

Patut sokong ke patut boikot Gardenia ni.. kita ingat ianya adalah salah satu usahaniaga dibawah tampuk TS Syed Mokhtar dan rasanya Syed Mokhtar ni adalah penyokong kerajaan BN.. Apakah motif Gardenia memberi sumbangan kepada MalaysiaKini yg dikenali selalu hanya bersikap negatif kepada krjn dalam artikel2nya. Gua konfius babe!!


Gardenia perlu beri penjelasan...Jangan Nak Tunjuk Baik Lah

KUALA LUMPUR 5 Dis. - Pengurusan syarikat pengeluar roti Gardenia Bakery Sdn. Bhd. yang 30 peratus dikuasai oleh Padi Beras Nasional Berhad (Bernas) diminta menjelaskan tindakannya memberi sumbangan dana kepada portal propembangkang, Malaysiakini.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Cheras, Johari Yazid berkata, umum mengetahui pemegang saham terbesar di dalam Gardenia ialah Bernas yang dimiliki tokoh korporat, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

“Umum juga mengetahui bahawa Malaysiakini adalah portal berita propembangkang yang hanya menghentam dan mencari kesalahan kerajaan pimpinan Barisan Nasional termasuk mempersoalkan fungsi Bernas.

“Apakah tujuan Gardenia menyokong Malaysiakini? Apakah sokongan ini telah mendapat persetujuan daripada Bernas? Apakah sokongan ini telah mendapat perkenan pemegang saham terbesar Gardenia?

“Oleh itu, Pemuda UMNO Cheras menuntut penjelasan Bernas dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Gardenia, Yap Kim Shin mengenai tindakannya memberi sumbangan dana kepada Malaysiakini," kata beliau dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan Malaysiakini hari ini yang bertajuk Gardenia tampil sokong dana bangunan M’kini memetik Kim Shin sebagai berkata, “syarikatnya menyokong usaha Malaysiakini untuk membawakan laporan dan pandangan dengan cara yang betul".

Tidak dinyatakan nilai derma yang diberikan oleh Gardenia itu dalam kempen Malaysiakini memungut derma bagi pembinaan bangunan baharunya di Petaling Jaya.

Laporan portal berita propembangkang itu turut memetik kenyataan Kim Shin bahawa Gardenia sendiri berkongsi pengalaman sama dengan Malaysiakini - menjadi sasaran kepada kritikan secara tidak adil.

“Saya rasakan perjalanan Malaysiakini selari dengan pembangunan Gardenia. Kita sama-sama melalui perjalanan panjang dan berliku untuk sampai di tempat kita berdiri sekarang," kata Kim Shin dalam laporan itu.

Johari mempersoalkan apakah Kim Shin sedar bahawa Malaysiakini lebih memihak kepada pembangkang dan laporan-laporan berita yang ditulis seringkali diputar oleh Malaysiakini dengan tujuan untuk memburukkan kerajaan.

“Tidak cukupkah dengan isu bangsa Melayu ditindas dari segi ekonomi, kini hadir pula isu Gardenia yang seolah-olah tidak menghargai usaha kerajaan dan bangsa Melayu yang membantu syarikat Gardenia, dan ini yang dibalas oleh mereka," tegas beliau.

05 December 2013

Baru Dapat Jawatan Dalam UMNO Dah Kena Berbakul-bakul

ADUYAI KETUA BIRO MEDIA BARU WOOIII... AWATLAH OTAK HANG TAK CUKUP KEMBANG MACAM BADAN HANG?

Thursday, December 5, 2013

Memang bodoh sungguh la sesiapa sahaja yang melantik dan menyokong IBDILILLAH ISHAK sebagai Ketua BMB UMNO yang baru menggantikan Tun Faisal. Hasil daripada pemilihan dan perlantikan tersebut, jelas menunjukkan budaya ampu, bodek dan kipas punggung boss begitu berleluasa selain pemilihan tidak lagi dibuat berasaskan kriteria keperluan, ketokohan, berpengetahuan dan berkeupayaan. Sambungan DISINI

Ketua Cybertrooper Umno @ COCODILLY ( aauuuwwww ) Ni Betul Ke Orang Umno ?

Thursday, December 5, 20133comments


Semalam saya sekadar perkenalkan mamat COCODILLY ( aaauuuuuww ) ni jer, kemudian saya pass kan perhatian anda kepada rakan2 bloger lain yang dah balun .... sebab malas rasa nak lari dari topik biasa saya. 

Tapi ra.... apa dia ? Betullah tu - COCODILLY. (aaauuuuwww ) nama maya yang digunakan oleh Ketua Pejuang Maya Umno @ BMB yang dulu dikenali sebagai UMB yang baru dilantik oleh KJ ni.

Tapi rasa tak puashati lak ..... tadi sekali lagi saya tengok video dibawah, rasa ma.... iyaaaaaaaaa ! COCODILLY ! ( aaauuuuuwww ) Tak percaya korang klik la link di atas tu.... dah, jangan menyampuk lagi ! Sambungan DISINI 

03 December 2013

Iklan Dakwah Kristian Di Laman Web Waktu Solat

Hati hati dengan website anda bila anda benarkan iklan di tayangkan tanpa KAWALAN PENUH anda. Mungkin seronok dapat sedikit pendapatan dari iklan TAPI tanpa anda sedar anda mungkin mempromosikan atau mendakwahkan agama kristian dilaman web anda sendiri.


01 December 2013

Thai Bersedia Dengan Pasukan Tentera

Pasukan tentera ditempatkan di Bangkok
BANGKOK, THAILAND. Pasukan tentera telah ditempatkan di ibu negara Thailand, Bangkok bagi menyokong pihak polis melindungi bangunan-bangunan rasmi daripada penunjuk perasaan anti kerajaan, lapor BBC.

Menurut saksi, gas pemedih mata telah dilepaskan apabila penunjuk perasaan merempuh sekatan di luar Rumah Kerajaan.

Aktivis mengancam untuk memasuki bangunan kerajaan termasuk ibu pejabat Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra.

Hari ini merupakan hari kelapan protes berlaku yang bertujuan mengguling Yingluck.

Terbaru, dua orang dilaporkan terbunuh dan berpuluh orang cedera dalam pertempuran antara anti kerajaan dengan pro-kerajaan, semalam.

Sebelum ini, hanya seorang dilaporkan terbunuh dan tiga cedera.

Wakil BBC di Bangkok, Jonah Fisher berkata, aktivis anti-kerajaan telah memasuki beberapa stesen TV dan sedang berunding untuk mengambil alih ‘programming’.

Menurutnya, situasi itu lebih ke arah cubaan rampasan kuasa.

Bangkok Post melaporkan, kumpulan penunjuk perasaan anti-kerajaan itu telah mengambil alih stesen TV Thai, PBS.

Mereka telah mengarahkan PBS untuk menyiarkan ucapan yang dibuat pemimpin protes, kata laporan itu.

Yingluck pula berkata kerajaan akan menggunakan pasukan yang paling minimum untuk mengawal protes tersebut.

Awal hari ini, penyokong pro-kerajaan memakai Baju Merah berkata mereka menamatkan himpunan di stadium Bangkok untuk memberi laluan kepada pasukan keselamatan mengawal demonstrasi pihak lawan.

28 November 2013

Kenapa April Fool Itu Satu Penghinaan Pada Islam

Sejarah April Mop (The Aprils Fool Day History) dalam Kacamata Islam
Sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad, Spanyol berangsur-angsur tumbuh menjadi satu negeri yang makmur. Islam telah menerangi Spanyol. Karena sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka banyak orang-orang Spanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam.
Selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Spanyol tanpa kenal lelah terus berupaya membersihkan Islam dari Spanyol, namun mereka selalu gagal. Dikirimlah sejumlah mata-mata untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Spanyol. Akhirnya mata-mata itu menemukan cara untuk menaklukkan Islam di Spanyol, yakni pertama-tama harus melemahkan iman mereka dulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya.
Maka mulailah secara diam-diam mereka mengirim alkohol dan rokok secara gratis ke dalam wilayah Spanyol. Musik diperdengarkan untuk membujuk kaum mudanya agar lebih suka bernyanyi dan menari ketimbang baca Qur’an. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yang kerjanya meniup-niupkan perpecahan di dalam tubuh umat Islam Spanyol. Lama-kelamaan upaya ini membuahkan hasil.
Akhirnya Spanyol jatuh dan bisa dikuasai pasukan Salib. Penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal peri kemanusiaan. Tidak hanya pasukan Islam yang idbantai, juga penduduk sipil, wanita, anak-anak kecil, orang-orang tua, semuanya dihabisi dengan sadis.
Satu persatu daerah di Spanyol jatuh, Granada adalah daerah terakhir yang ditaklukkan. Penduduk-penduduk Islam di Spanyol (juga disebut orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentara-tentara Kristen terus mengejar mereka. Ketika jalan-jalan sudah sepi, tinggal menyisakan ribuan mayat yang bergelimpangan bermandikan genangan darah, tentara Salib mengetahui bahwa banyak Muslim Granada yang masih bersembunyi di rumah-rumah. Dengan lantang tentara Salib itu meneriakkan pengumuman, bahwa para Muslim Granada bisa keluar dari rumah dengan aman dan diperbolehkan berlayar keluar dari Spanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka. “Kapal-kapal yang akan membawa kalian keluar dari Spanyol sudah kami persiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Spanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan!” demikian bujuk tentara Salib.
Orang-orang Islam masih curiga dengan tawaran ini. Beberapa dari orang Islam diperbolehkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut. Mereka pun bersiap untuk berlayar.
Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentara Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya. Setelah ribuan umat Islam Spanyol berkumpul di pelabuhan, dengan cepat tentara Salib menggeledah rumah-rumah yang telah itinggalkan penghuninya. Lidah api terlihat menjilat-jilat angkasa ketika para tentara Salib itu membakari rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya.
Sedang ribuan umat Islam yang tertahan di pelabuhan hanya bisa terpana ketika tentara Salib juga membakari kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Spanyol. Kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat Islam tidak bisa berbuat apa-apa karena sama sekali tidak bersenjata. Mereka juga kebanyakan terdiri dari para perempuan dan anak-anaknya yang masih kecil-kecil. Sedang tentara Salib itu telah mengepung mereka dengan pedang terhunus.
Dengan satu teriakan dari pemimpinnya, ribuan tentara Salib itu segera membantai dan menghabisi umat Islam Spanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir membahana. Dengan buas tentara Salib terus membunuhi warga sipil yang sama sekali tidak berdaya.
Seluruh Muslim Spanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah menggenang di mana-mana. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristen setiap tanggal 1 April sebagai April Mop (The Aprils Fool Day).
Bagi umat Islam April Mop tentu merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara-saudaranya seiman disembelih dan dibantai oleh tentara Salib di Granada, Spanyol. Sebab itu, adalah sangat tidak pantas jika ada orang Islam yang ikut-ikutan merayakan tradisi ini. Sebab dengan ikut merayakan April Mop, sesungguhnya orang-orang Islam itu ikut bergembira dan tertawa atas tragedi tersebut. Siapa pun orang Islam yang turut merayakan April Mop, maka ia sesungguhnya tengah merayakan ulang tahun pembunuhan massal ribuan saudara-saudaranya di Granada, Spanyol, beberapa abad silam.(rizki)

http://islamic-center.or.id/khasanah/sharing-peradaban/dunia-jurnalistik-islam/466-peristiwa-01-april-1487.html

24 November 2013

PAS Hentam PAS

Jika dibiarkan PAS akan terus hanyut dari perjuangan asal. Kalau rumah sendiri tak terurus, macam mana nak urus negara.

17 November 2013

Apakah Erti Greeting "Fork you" Kepada Tun M

Wow.. rakyat Malaysia kini bebas dan sebebas-bebasnya berkomunikasi, menyuarakan pendapat tanpa rasa HORMAT & TANGGUNG JAWAB.
So apakah ertinya 'Fork you' jika seseorang memberi ucapan begini kepada anda? Adakah ia bermakna 'Fuck you'? yang mana mungkin akan ditafsirkan oleh kebanyakan orang.. 

Atau pun mamat yg tweet 'Fork you' pada Tun M akan kata beliau sebenarnya nak ucap 'Rock you' tapi tersalah tekan keyboard kerana abjad 'R' dan 'F' terlalu dekat... hehe tapi kita tidak tahu apa sebenarnya erti 'Fork you' yang Decimus Chan @Taufufah_Boy maksudkan. Ataupun mungkin Mahathir lain yg dimaksudkan kot yg sedang adakan majlis harijadi.. hermmm..

Anyway i would also like to wish "Fork you" to Decimus Chan



Kontroversi Lim Guan Eng Bawa Isteri Ke Xiamen


GEORGE TOWN, Malaysia - A controversy is brewing over Chief Minister Lim Guan Eng's recent official trip to Xiamen and Hainan in China with a delegation which included his wife, several state executive councillors and their spouses.
Although Lim said state law "used before 2008" allowed spouses to accompany state exco members on foreign trips once a year, the Penang MCA responded by saying that the CM had previously criticised Barisan Nasional leaders for doing so.
State MCA secretary Lau Chiek Tuan said Lim was practising double standards to justify the decision to take the spouses along.
"Previously, Lim had criticised Barisan leaders for wasting public funds by bringing their families with them on official trips. We now see Pakatan Rakyat leaders doing the same with this trip to China," Lau said on Friday.
"The Competency, Accountability and Transparency (CAT) principles put forward when they (Pakatan Rakyat) took over the state government is proving to be nothing more than mere political trickery."
Lim said the state government spent RM93,910 for the official trip to Xiamen to take part in the twin city Xiamen-Penang 20th anniversary celebration and the 17th Inter-Islands Tourism Policy (ITOP) forum in Hainan from Nov 4 to 9.
"Under state law that was used before 2008, spouses of state executive council members are allowed to accompany them on an out-of-state trip once a year. As for the wife of the Chief Minister, she can accompany him at all times if she chooses to do so," he said on Friday.
Lim confirmed that he was accompanied by his wife Betty Chew and state exco members Chow Kon Yeow, Chong Eng and Phee Boon Poh and their spouses.
Also in the delegation were Pulau Tikus assemblyman Yap Soo Huey, Bagan Dalam assemblyman A. Tanasekharan and State Assistant Secretary (Local Government division) Oon Lai Kuan.
Lau said DAP MPs had hounded the Government non-stop over the Prime Minister's utility bills for the Prime Minister's official residence Seri Perdana in Putrajaya and the costs of his overseas trips.
"When Lim himself does it, they are silent. I urge Lim and his DAP comrades not to point fingers at others if they themselves are not so clean," he added.

Perkembangan Positif Hudud Kelantan

  • Mohd Amar Nik Abdullah
  • Mohd Amar Nik Abdullah
KOTA BHARU - Untuk melaksanakan undang-undang hudud, Kelantan perlu mewujudkan mahkamah khas bagi membicarakan kes berkaitan undang-undang itu, kata Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
  
Bagaimanapun kata beliau, pelaksanaannya akan mengambil masa kerana kerajaan negeri perlu meneliti pelbagai perkara terutama berkaitan aspek perundangan bagi mengelakkan pertembungan.
  
Beliau juga berkata, setakat ini perkara itu sudah dibincangkan sebanyak empat kali oleh jawatankuasa teknikal.
  
"...mungkin dalam  bulan Disember atau Januari tahun depan kita akan adakan perbincangan lagi membabitkan pakar perundangan dan hakim-hakim serta  pengamal undang-undang tentang apa yang perlu dibuat kerajaan negeri sebagai pelaksanaan awal terhadap pelaksanaan hudud," katanya.
 
Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis sambutan penerbangan sulung syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dari Kota Kinabalu ke Kota Baharu di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa di sini hari ini.
  
Rabu lepas, Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad dilapor berkata, Mahkamah Syariah Kelantan sudah mampu menguruskan pelaksanaan undang-undang hudud jika kerajaan negeri pimpinan Pas itu mahu menguatkuasakan undang-undang berkenaan.
  
Ini kerana kata Daud segala prasarana berkaitan pelaksanaan hudud sudah lengkap termasuk hakim untuk mengendalikan kes.  - Bernama

16 November 2013

13 November 2013

Harap Pengarah JKM Pakai Otak Sikit La

Letih bila baca kisah begini, orang dah sakit, takda kerja, sewa rumah pun dah tertunggak, anak2 tak sekolah pasal tak mampu.. kes macam ni pun nak suruh orang susah ni pegi panjat pejabat JKM lagi ke... Takkan JKM tak ada pegawai dan kenderaan JKM yg boleh diguna untuk lawat mangsa dan bantu terus... Letih dgn attitude pegawai yg macam ni!!!! 
 
'Ayah sakit, kami tak ada duit'

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Abdullah Hanapi ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menyiasat dan menyemak status permohonan bantuan Adnan.

“Jika borang permohonan dihantarnya berkemungkinan ada kriteria maklumat tidak lengkap, saya nasihatkan kepadanya agar pergi ke pejabat JKM untuk menyemak permohonannya semula,” katanya.
  • 'Ayah sakit, kami tak ada duit'Adnan (kiri) bersama Zainul ketika ditemui di rumah sewanya di Flat Perdana Paroi, semalam.
 1 / 1 
SEREMBAN – “Saya ada buku, tapi saya tak boleh baca sebab tak sekolah,” kata Zainul Ariffin Adnan, 8. Zainul yang tinggal di Flat Perdana Paroi, di sini hidup dalam serba kekurangan bersama bapanya, Adnan Ismail, 56, yang menderita akibat menghidap pelbagai penyakit sejak empat tahun lalu.

Malah, kanak-kanak malang itu juga hanya berpeluang mengikuti pendidikan pra-sekolah kerana bapanya tidak lagi mampu bekerja bagi menyara mereka dua beranak, selain ibunya sudah meninggal dunia sejak empat tahun lalu akibat kanser payudara.

“Saya nak sangat pergi sekolah sebab seronok boleh dapat kawan-kawan. Tapi ayah sakit dan kami tiada duit,” katanya ketika ditemui di rumahnya, dekat sini  semalam.

Sementara itu, Adnan berkata, dia sedih mengenangkan masa depan anaknya itu jika berterusan tidak mendapat pendidikan.

Menurutnya, pelbagai usaha sudah dilakukan untuk mendapatkan bantuan, namun semuanya tidak berhasil.

“Saya pernah fikir lebih baik saya hidup gelandangan asalkan saya tidak menyusahkan sesiapa disebabkan kesusahan hidup yang saya tanggung.

“Saya cuma kasihankan Zainul kerana dia tidak pergi sekolah. Dia perlu belajar kerana jika tidak kehidupan dia juga akan susah seperti saya,” katanya.

Menurut Adnan, sebelum ini dia pernah bekerja sebagai jurubahasa di Mahkamah Seremban, namun terpaksa berhenti kerja dan memulakan perniagaan kedai makan secara kecil-kecilan selepas mendirikan rumah tangga dengan Allahyarham isterinya yang berasal dari Jawa Timur, Indonesia.

Bagaimanapun, pada 2009, dia terpaksa menjual kedainya itu kerana perlu menggunakan wang untuk menghantar jenazah isterinya pulang ke Indonesia.

“Sejak itu kehidupan saya mula susah serta keadaan kesihatan mula tidak menentu. Sebelum ini pun kami tiada tempat berteduh. Cuma atas ihsan Menteri Besar, kami diberi menyewa di flat ini sejak tujuh bulan lalu.

“Tapi duit sewa sudah tertunggak RM750 dan saya pun tidak tahu mahu membayarnya macam mana,” katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Abdullah Hanapi ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menyiasat dan menyemak status permohonan bantuan Adnan.

“Jika borang permohonan dihantarnya berkemungkinan ada kriteria maklumat tidak lengkap, saya nasihatkan kepadanya agar pergi ke pejabat JKM untuk menyemak permohonannya semula,” katanya.

12 November 2013

AWAS Dengan Usaha2 Tentera DAJAL


Berhati-hatilah diakhir zaman ini dengan usaha-usaha tentera Dajal memusnahkan Islam. Baca ulasan menarik dibawah dari komen-komen di alam cyber. Penulisan oleh Makcik Sambal Belacan menerusi ruang komen http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2013/11/suspek-berjubah-dan-kopiah-putih-tembak.html
Bah. Pertama:

KEJAMNYA! Semalam posmen Islam/Melayu ditetak tangan sampai putus dan pasangan suami isteri Melayu dirempuh kereta serbaguna. Harini pula, 2 pelajar Melayu dirempuh treler dan pemandunya lari (ingat tak penolong pengarah JAKIM bersama 3 lagi pekerjanya dirempuh treler balak di Kucing, pd. bulan puasa, yg. mana pemandunya juga lari), serta pengarah JAIP kita ini ditembak! Kemudian penembak kononnya pakai kopiah dan baju hitam! Bayangkanlah jumlah umat Islam/Melayu diBUNUH dgn. pelbagai cara dlm. setahun; dlm. lima tahun - ini yg. mereka si DAJAL MUSUH Islam/Melayu sedg RANCANG dgn. halus! Tapi MO ini tidak dipandang serius nampaknya oleh pemimpin UMNO mahupun PAS!

Ini memang MO pembunuhan beramai-ramai (GENOCIDE) ke atas umat Islam/Melayu, disyaki dr. GENG KONGSI GELAP CINA/INDIA (yg. juga diterajui PATI Bukan Islam), disyaki diTAJA MUSUH Islam/Melayu dr. puak Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR (dan sekutu mereka dr. puak Illuminati Zionis Barat-Israel)! Musuh islam/Melayu ini sedg. mensasarkan umat Islam/Melayu di M'sia, Indonesia, selatan Thailand dan Mindanao, utk. bunuh/rompak/bakar rumah-kpg-kedai (utk. rampas tanah atau halau penduduk/peniaga cthnya di syaki yg. menimpa peniaga Islam/Melayu di Pendang semalam)/keracunan makanan-minuman (cthnya keracunan makanan yg. ganjilnya, asyik menimpa pelajar-pelajar Islam/Melayu termasuk di asrama penuh)/suntikan kimia (termasuk yg. boleh sebabkan sakit jantung/kanser, terutamanya ke atas pemimpin/bijak pandai/usahawan berjaya Islam/Melayu cthnya)-wabak penyakit/kemalangan jln. raya dsbnyaUmat Islam senang dikenali dr. cara pemakaian Islam mereka serta ayat al-Quran di kenderaan.

Maklumat tentang umat Islam/Melayu juga boleh dikesan dr. teknologi, yg. mendedahkan secara terperinci tentang kehidupan harian termasuk pekerjaan, sekolah dan alamat mereka, melalui Facebook, di mana sebenarnya Zuckerberg, pengasas Facebook, adalah disyaki Illuminati Yahudi Zionis, yg. merupakan ejen CIA/MI6/Mossad/NATO (dia dilahirkan Yahudi tetapi menafikan penyokong kuat Israel, termasuk melalui lambang tersembunyi“Star of David“ dlm. jaketnya di bahagian dalam), dan Facebook telah digunakan utk. menghasut anak-anak muda Islam Arab ke arah “revolusi Arab Spring“ yg. ganas! Sebab itu umat Islam harus MEMBOIKOT facebook, bukan shj. utk. keselamatan kita tetapi utk. menyelamatkan anak-anak muda Islam/Melayu kita yg. telah diSIHIRKan oleh Facebook. Kerana Facebook ini adalah penuh kelucahan/pornografi/penggunaan dadah-senjata; bayangkanlah Bukan Islam boleh hina Islam sesuka hati, dan kumpulan pengganas atau sindiket dadah cthnya yg. kejam di Mexico, boleh mendedahkan aktiviti mereka secara terbuka. Tetapi kenapa tidak dihalang Facebook, sedangkan kalau umat Islam buat kenyataan anti Barat-Israel/Yahudi, terus dilabel atau tangkap sbg. teroris, cthny 20 anak muda Palestin yg. ditangkap beramai-ramai baru-baru ini oleh rejim DAJAL Israel, akibat 'posting' anti-Israel mereka di Facebook!
Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

11 November 2013

Perayaan Arba'een Syiah Di Haramkan Selama 30 Tahun Di Zaman Saddam


Observance of Arba'een in Karbala was banned for many years when Saddam Hussein, was president ofIraq. For nearly 30 years under Saddam's regime it was forbidden to mark Arbaeen publicly in Iraq. Following the 2003 invasion of Iraq, the observance in April 2003 was broadcast worldwide.[6]
Arba'een (Arabicالأربعين‎, "forty") or Chehelom (Persianچهلم‎,Urduچہلم‎, "the fortieth [day]"), is a Shia Muslim religious observance that occurs 40 days after the Day of Ashura. It commemorates the martyrdom of Hussein bin Ali, the grandson of the Prophet Muhammad which falls on the 20th day of the month of Safar. Husayn and 71 supporters martyred in the Battle of Karbala in the year 61 AH (680 CE), killed byYazid I's army. Arba'een is also observed 40 days after the death of a family member or loved one. Forty days is the usual length of the time of mourning in many Islamic cultures. Arba'een, or Chehlom, is one of the largest pilgrimage gatherings on Earth, in which over 15 million people go to the city of Karbala in Iraq.[1][2][3][4][5]
The occasion reminds the faithful of the core message behind Husayn's martyrdom: establishing justice and fighting injustice, no matter what its incarnation—a message that strongly influenced subsequent Shi'a uprisings against the Umayyad and Abbasid rule.
In the first Arba'een gathering in the year 62 AH, Jabir ibn Abd-Allah, a companion of the Prophet, was one of the people who performed a pilgrimage to the burial site of Husayn. Due to his infirmity and probable blindness, he was accompanied by Atiyya bin Saad. His visit coincided with that of the surviving female members of the Prophet's family and Husayn's son and heir Imam Zain-ul-Abideen, who had all been held captive in Damascus by Yazid I, the Umayyad Caliph. Imam Zain-ul-Abideen had been too ill to participate in the Battle of Karbala. He later devoted his life to Azadari and spreading the message of Imam Hussain's supreme sacrifice.
The city of Karbala in Iraq, the third holy place of Shia Islam, is the center of the proceedings where, in a show of humility, many crawl through the streets of the city while others fall on their hands and knees as they approach the Shrines of Husayn and his brother Abbas ibn Ali. Many pilgrims travel miles on foot to reach Karbala.
Observance of Arba'een in Karbala was banned for many years when Saddam Hussein, was president ofIraq. For nearly 30 years under Saddam's regime it was forbidden to mark Arbaeen publicly in Iraq. Following the 2003 invasion of Iraq, the observance in April 2003 was broadcast worldwide.[6]
Arba'een is consistently among the largest peaceful gatherings in history. In 2008, approximately nine million religious observers converged on Karbala to commemorate Arba’een.[7] However, in 2009, the number of people visiting Karbala on Arba'een significantly increased. According to the official website of BBC News and Press TV (Iran), over ten million people had reached the city of Karbala one or two days before Arba'een. The number of pilgrims was expected to rise to 18 million during the next two days, Arbaeen reached over 18 million in 2013 .[8][9][10]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog