Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

19 April 2012

Insiden Penerbangan MAS Lagi. 151 Penumpang Selamat

Semenjak penurusan MAS yg baru ni macam2 insiden yg berlaku ke atas penerbangan MAS. Semenjak Azhari Dahlan dari Airasia jadi Head of Engineering MAS macam2 insiden teknikal yang berlaku... Kenapa? Betul2 menjadi persoalan. 
Ikuti artikel di bawah dari Bangalore Wishes laman web berita dari Bangalore, India mengenai satu lagi insiden penerbangan MAS yang terpaksa berpatah balik selepas berlepas dari lapangan terbang Bangalore. Seramai 151 penumpang dan 8 anak kapal terselamat. INI SEMUA PETUNJUK KE.... Adakah kerajaan Malaysia akan terus lembik??? Takkan nak tunggu sampai ada kemalangan jiwa baru nak bertindak...???

On Sunday April 15, Malaysia Airlines flight (MH-193) had a speedy landing as it returned back to Bangalore International Airport headed towards Kuala Lumpur.This One-hundred-and-fifty-nine people aboarded flight moving from Bangalore to Kuala Lumpur had a fortunate escape subsequently a technical problem and the pilot had to force and abondoned landing in the south-east Asian nation's capital.

The flight took off from Bangalore at 1.18am but returned to the city within one-anda-half hours to an announcement from the unnamed pilot that passengers should thank the crew for not persisting with the landing. 
Malaysia Airlines refused to confirm the gravity of the problem , maintaining thatitwas a regular technical glitch . The problem was set right by engineers and the same plane left BIA with all the passengers at 7pm in the evening, an airline spokesperson said . 
There were 151 passengers and eight crew members aboard the Boeing 737-800 series aircraft. 
"On detecting the technical fault ,the captain of the aircraft ensured that all safety precautions were observed while bringing the aircraft back to B angalore ," Hamzah A yob ,Malaysia Airlines general manager - Karnataka said. 
Unconfirmed reports said the passengers were not kept abreast of the developments . Initailly they were told that it was fog that prevented the aircraft from landing in Kuala Lumpur. 
After some time passengers were told that there were some technical problems.However the passengers were accommodated in a hotel which was near to the Bangalore International Airport.At the same time te flight was being readied.

1 comment:

  1. Bro, ni takde kaitan dengan masalah pentadbiran kerajaan atau pengurusan syarikat penerbangan MH/MAS atau Engineer tersebut.

    Sebagai seorang yang pernah bekerja dengan MAS, Aku nak kongsi tentang beza Origin of Departure and Country of Arrival.

    Origin of departure flight tu Bangalore to Kuala Lumpur. Masalah itu bermula bukan di Kuala Lumpur ketika kapal B737 sampai di Bangalore 4-5 jam masa penerbangan mengikut jadual yang ditetapkan. Bagi kapal kecil seperti B737 yang mempunyai 180 kerusi penumpang secara standard, mungkin kapal itu berehat sementara untuk refueling (isi minyak) dan Layover di Airport untuk beberapa jam seterusnya. Jika kapten menerima arahan dari syarikat penerbangan untuk bermalam (night stop) atas sebab teknikal kapal, bermakna kapal tidak boleh dijadualkan untuk berlepas balik ke Kuala Lumpur, maka ia perlu di'maintain' oleh Engineer Negara tersebut, situasi ini berlaku di India, jadi Jurumekanik Teknikal / Engineer atasan akan repair atau betulkan kapal tersebut dan penjadualan kapal akan berlangsung esok harinya, paling cepat.

    Selalunya penerbangan international memang ada night stop tapi tidak bagi penerbangan sector Asia Tenggara yang kurang dari 6 jam selalunya kapal tidak akan berada lama di lapangan terbang, selesai Catering dan Maintenance check, kapal akan terbang mengikut jadual. Layover adalah terminology (waktu rehat).

    Dalam situasi ni bukan engineer Malaysia atau Kapal yang rosak dari Malaysia tapi Engineering dari Bangalore kerana kapal itu tidak diperiksa dan di'maintain' dengan baik sepanjang ia parking di hangar di BGL.

    Benda gila ni selalu terjadi kadang2 mereka ambil mudah dan curi tulang (sleeping on the job), engineer di India jugak kaki berangan dan pemalas dan safety record airline mereka sendiri teruk.

    Malaysia Airlines tidak salah dalam hal ini sebab semasa kapal MAS bertolak dari Kuala Lumpur ke Bangalore langsung tiada kes kecemasan berlaku.

    Hanya bila nak bertolak dari Bangalore ke KL tiba tiba kapal rosak.

    Airline lain pun dah banyak kena dengan engineer di India. Negara-Negara seperti India, Pakistan, Arab memang selalu ada masalah lagi-lagi kalau penerbangan tu banyak pada hari tu, mereka tak cukup tenaga kerja, penat dan hilang tumpuan. Nak salahkan mereka juga tak boleh sebab gaji mereka walaupun status Engineer tapi Negara mereka tidaklah kaya, effort kerja mereka pun sekadar suam-suam kuku je. Airline macam Etihad, Qatar, Emirates, pun kadang-kadang terima nasib yang sama bila landing di India.

    Ikut DCA, IATA, MAS safety record / cabin crew record sangat baik dan tak pernah ada kemalangan apa-apa kecuali tragedy 1979 tanjung kupang itupun sebab Hijackers bukan teknikal atau cuaca.

    Sekian.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog